Waarom je merk niet zonder een onderscheidende huisstijl kan.

Elke vorm van communicatie is een boodschap die je communiceert met je doelgroep. Wanneer je communiceert met je doelgroep wil je dat wel op een consistente manier doen. Die past bij de identiteit van de organisatie en herkenbaarheid. Een huisstijl helpt hierbij.

Bernd

Bernd Lamse
Merkstrateeg

Michiel Tensen
Grafisch vormgever

Wat is een huisstijlhandboek?

In een huisstijlhandboek liggen de richtlijnen en regels voor het toepassen van de huisstijl vast voor zowel on- als offline uitingen. Denk hierbij aan elementen als; richtlijnen voor logo- en kleurgebruik, typografie, tone of voice, gebruik van pictogrammen en iconen. 

Welke onderdelen vind je in een huisstijlhandboek?

In een huisstijlhandboek vind je de volgende onderdelen beschreven en toegelicht:

X-Tuur huisstijlhandboek

Logo gebruik

Hoe positioneer je het logo? Hoeveel contrast is noodzakelijk op de achtergrond? Houd rekening met de marge afstanden op de verschillende uitingen. Pas op met het vervormen en bewerken van het logo. Hoe gebruik je het logo in combinatie met de tagline.

Kleurgebruik

Welke kleuren worden gebruikt en wat zijn de kleurcodes voor bijvoorbeeld: drukwerk, de website, verfkleur of belettering? Wat is de primaire kleur? Wat zijn de secundaire kleuren, hoe en wanneer worden deze gebruikt?

Pay-off/slogan gebruik

De pay-off maakt in tegenstelling tot de tagline geen vast onderdeel uit van het logo. De pay off gebruik je om het merk lading te geven. Kies bewust bij iedere uiting of de pay-off hier past of niet past. Je kan de pay-off gebruiken als titel van een uiting of juist als afsluiter. Wanneer die op de juiste manier wordt gebruikt krijgt het merk de juiste lading.

Typografie

Wat is het gekozen huisstijllettertype, is er een alternatief voor andere media? Welke lettertype dikte wordt gehanteerd. Hoe worden titels, inleidingen, tussenkoppen en webteksten van elkaar onderscheiden.

Tone of voice

De kernwaarden van de organisatie geven richting aan de tone of voice, heeft de organisatie een persoonlijk, laagdrempelig karakter? Dan is ‘je’ gebruiken passend. Ben je een zakelijk organisatie dan is de afweging op ‘u’ te gebruiken belangrijk? Gebruik je humor en straal je plezier uit? Of is het belangrijk concreet en ‘to the point’ te zijn. Afhankelijk van je organisatiewaarden krijgt de tone of voice vorm.

Iconengebruik

Iconen zijn laagdrempelig, simpel en in iedere taal te begrijpen. Welke vorm, kleur en formaat? Bepaal dat afhankelijk van de uiting.

Vormtaal

Vormtaal zorgt voor extra herkenbaarheid, een schuine lijn die de weg naar de top moet representeren of een halve cirkel die staat voor een cyclus. Het is een mogelijkheid om je huisstijl nog meer lading en herkenbaarheid te geven.

Wat zijn de voordelen van een consistente huisstijl?

Het woord is al meermaals gevallen: herkenbaarheid, daarnaast levert een huisstijl(handboek) consistentie op. Iedereen intern maar ook extern weet precies wat wel en niet past. Dit levert minder discussie en ruis op over de uitingen. Zo creëer je rust en zekerheid in het uitdragen van je organisatie. Naast herkenning is het namelijk vooral het doel om herinnert te worden. Uiteindelijk wil je een plekje verwerven in het hoofd van de doelgroep, wanneer er wordt gedacht aan een dienst- of productgroep die jij aanbiedt. Een consistente huisstijl die in alle bedrijfsuitingen wordt doorgevoerd draagt bij aan dit doel.